Monday, October 30, 2006

يا دلعك يا شروق

جيزه....هرم ..عباااااسيه.....بولاء

ميكروباصات يعنى زحمه و خنقه و بهدله

يعنى عادم و ريحه مقندله

يعنى وسع و اتااااخر و زنق ع اللى جنبك

يعنى ربع جنيه مقطوع و فكه و تتحسبن ع اللى قبلك

سواقيين رايقيين....طول النهار مشغلين كعبوو

و اللى مش عاجبو....اهو ذنبو على جنبو

سايقيين اتآرى و اللى راكب حاطط ايده على بطنه

خايف ف مره يكون واكل زياده...و يهضم ع اللى جنبه

و الناس عايزه تقضى مصالح و تروح بيتها و لو بالضرب

و المضطر لازم يركب الصعب

و هنعمل ايه ف دنيا ...ناسها مش عايزه تفوق

فاكرينها هاتحلى و تروووق

و آآه....يا دلعك يا شروق

8 comments:

ياسر شمس الدين said...

معلش بكره يكون عندك عربيه وسواق

وعلى فكره انا لما بركب ميكروباص بحس انى ديه عربيتى وانا مشغل السواق عندى والناس اللى راكبه صعبو عليا من الوقفه فى الشمس فركبتهم معايا ثواب

فكرى كده هتحبى الميكروباصات اوى

أميرة من غير قصر ولا بستان.. ولا الشاطر حسن كمان said...

هههههههههههههههههههههه
مش معقول يا ياسر
بس تصدق..هاجرب يمكن تكون طريقه مفيده

Anonymous said...

و ياريتها جت على كعبو بس ده في بلاوي تانيه 0000بس هنعمل ايه مضطرين زي ما قولتي سيادتك
Yours,
Marmoura

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم said...

مره اتوبيس الهنا ومره ميكروباصات ارحمينا بقي وبطلي شعبطه ومتنزليش من بيتكو وانت ترتاحي


بس انا مصر (بضم الميم وكسر الراء) انها هتروء وتحلي

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم said...

صحيح نسيت حاجه

مين شروق دي؟؟؟

يا دلعك يا شرووووق

أميرة من غير قصر ولا بستان.. ولا الشاطر حسن كمان said...

هههههههههههههههههههه
هابقى اسال سواق الميكروباص
بس اكيد بنته :):):)

Anonymous said...

الدنيا دى عامله زى الرصيف...
وسخه ولازم تتكنس...
ناس بتعرق م الرغيف...
وناس بتعرق م التنس...
وعجبى...

ناس عايشه وشقيانه..واهى عايشه وخلاص

بصى للسواق والناس اللى بتتزاحم دى..اد ايه غلابه واد ايه عايشين اليوم بيومه..ومش عارف بكره هيعرف ينام بعشا ولا من غير..
كعبو وغيره ويا دلعك يا شروق دى الحاجات اللى بتهون عليهم دنيتهم..بتخفف عنهم مشاكلهم..بتساعدهم انهم يعيشوا بقناعة..ويرضوا باللى هما فيه..
لو بصينالها من هنا..هنلاقى اللى بيعملوه ده حقهم..حتى لو مكانش عاجبنا..او مكانش على ذوقنا..

ربنا عالم بالقلوب...

أميرة من غير قصر ولا بستان.. ولا الشاطر حسن كمان said...

انا مش بعترض
انا بعبر عن رأيى
و انت عارف انى بحب دايما اقول رأيي و اتناقش فيه كمان;):)