Tuesday, October 03, 2006

فول و طعميه...قصدى تامر و شوقيه












فول و طعميه....قصدى تامر و شوقيه:)


واضح ان التلفزيون المصرى خلاااااااااص ....افكاره كلها خلصت و مش لاقى حاجه يعملها غير انه يقلد افكار المسلسلات الاجنبى , و المشكله انهم معتقدين ان المتفرج اللى زى حالتنا مش هياخد باله و هيفرح ويقول ايه الحلاوه دى يا جدعان ,الافكار المصريه بقت جديده و كله تمام و عال العال!!!!!


و الدليل على كده مسلسل تامر و شوقيه ,بطولة احمد الفيشاوى و مى كساب


و اللى بيقلدوا فيه مسلسل Darma&greg


اللى كان بيتعرض على one TV


انا مش هانكر ان فكرة المسلسل اساسا حلوه, ان عائلتين بعادات و اعتقادات مختلفه و من طبقتين مختلفين يندمجوا سوا عن طريق زواج اولادهم و المفارقات الكوميديه اللى بتحصل من الموضوع ده.


بس مجرد احساسنا ان ده تقليد أعمى زى اى حاجه عندنا فى مصر بيعطى شعور بعدم الابداع و بيزود احساسنا اننا فعلا خاليين من اى افكار جديده


بس انا لسه عندى امل و الامل ده فيكوا انتوا ......أصحابى و كل الشباب اللى أعرفهم حاولوا تبدعوا و لا تقلدوا:)

4 comments:

dead man said...

انا أصلا بكره التليفزيون عموما والله العظيم انا ما أعرف ايه اللى بيتعرض فيه ، وبعدين موضوع التقليد ده خلاص بقى عندنا في كل حاجة وخصوصا الأفلام فمش هتقف علي المسلسلات يعني

بس تدوينة حلوة والى الأمام

Anonymous said...

u r right , it's so boring
but we will try and thnx for notation

dondon

Anonymous said...

اوووف انا كرهت خلاص التلفزيون المصري الغبي الملل ده ... ده غير برنامج المحكمة السخيف ده ...
فعلا معندناش افكار جديدة

بس المدونة رائعة اميرة

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم said...

انا معاك يا كبير
بس انا بتفرج علية وبيضحكوني